Adres, ul. Lipowa 1, 11-200 Bartoszyce
Numer telefonu, 89 762 17 20

Realizacja projektu „Pilotażowe wdrożenie modelu Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą”

Powiat Bartoszycki pozyskał grant na realizację działań Specjalistycznego Centrum Wspierania Edukacji Włączającej w ramach projektu pn. „Pilotażowe wdrożenie modelu Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW)”, realizowanego w ramach II Osi priorytetowej Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój „Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji”, Działanie 2.10 Wysoka jakość systemu oświaty, projekt nr UDA-POWR.02.10-00-0002/19-00 z dnia 30.12.2019, wraz z późniejszymi zmianami z dnia 06.08.2020 r. oraz 31.03.2021 r., współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Umowa nr 21/2021 została zawarta w Warszawie, w dniu 29 listopada 2021r. pomiędzy Skarbem Państwa – Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie a Powiatem Bartoszyckim.
Grant będzie realizowany w Specjalnym Ośrodku Szkolno- Wychowawczym im. Kawalerów Maltańskich w Bartoszycach w okresie od 01 listopada 2021 r. do 30 czerwca 2023 r.

Głównym celem realizowanego przedsięwzięcia jest poprawa dostępności usług edukacyjnych dla dzieci i uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
w ramach udzielonego Grantu na utworzenie i funkcjonowanie Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą.
Zespół SCWEW w składzie: lider, eksperci ds. edukacji włączającej, informacji i ewaluacji, technologii wspomagających, specjaliści i nauczyciele, nawiązał współpracę z następującymi placówkami oświatowymi w Powiecie Bartoszyckim:

Przedszkole Gminne nr 1 w Bartoszycach
Zespół Szkolno- Przedszkolny w Bezledach
Szkoła Podstawowa im. Jana Brzechwy w Wojciechach
Szkoła Podstawowa nr 1 im. R. Traugutta w Bartoszycach
Zespół Szkół Ponadpodstawowych im. E. Orzeszkowej w Bartoszycach
Liceum Ogólnokształcące im. S. Żeromskiego w Bartoszycach
       

Do głównych zadań SCWEW należeć będzie: 1. Konsultacje indywidualne i grupowe dla nauczycieli i innych pracowników przedszkola i szkoły ogólnodostępnej.
2. Wspieranie nauczycieli w zakresie pracy z grupą zróżnicowaną, właściwego doboru podręczników, przygotowania programów i adaptacji materiałów odpowiednich do potrzeb wszystkich uczniów, doboru i obsługi specjalistycznego sprzętu oraz metod pracy skutecznych w trakcie realizacji edukacji w formie zdalnej.
3. Wspieranie kadry kierowniczej w wypracowywaniu całościowego modelu funkcjonowania przedszkola i szkoły ogólnodostępnej jako organizacji włączającej.
4. Działania doradczo-szkoleniowe w zakresie podnoszenia kompetencji pracowników przedszkoli/szkół związanych z działaniami interwencyjnymi.
5.  Współprowadzenie zajęć edukacyjnych w oddziale klasowym/grupie przez nauczycieli i specjalistów SCWEW we współpracy odpowiednio
z nauczycielem/specjalistą przedszkola/szkoły .
6. Prowadzenie modelowych zajęć specjalistycznych oraz zajęć/lekcji otwartych w przedszkolu/szkole ogólnodostępnych lub w SCWEW.
7. Organizowanie szkoleń specjalistycznych .
8. Wypożyczanie podręczników, sprzętu specjalistycznego, pomocy dydaktycznych oraz udostępnianie materiałów edukacyjnych do pracy
z dziećmi/uczniami ze zróżnicowanymi potrzebami rozwojowymi
i edukacyjnymi.
9. Współpraca z podmiotami uczestniczącymi w procesie rozpoznawania potrzeb i udzielania pomocy dzieciom i młodzieży oraz ich rodzinom, w tym z: a) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi w procesie oceny potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci/uczniów, podczas monitorowania i oceny efektywności udzielanego wsparcia;
b) jednostkami ochrony zdrowia w zakresie wykrywania zaburzeń rozwojowych u dzieci i młodzieży oraz realizacji działań terapeutycznych;
 c) podmiotami realizującymi pomoc rodzinie i pomoc społeczną, placówkami wsparcia środowiskowego;
 d) instytucjami oraz organizacjami pozarządowymi w zakresie zapewniania dostępu do pomocy oraz koordynacji działań.
 10. Wspieranie rozwoju społeczności lokalnych poprzez:
a) inicjowanie i udział w działaniach promocyjnych, informacyjnych oraz profilaktycznych na rzecz edukacji włączającej;
 b) współpracę z jednostkami samorządu terytorialnego, instytucjami oraz organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz osób ze zróżnicowanymi potrzebami oraz ich rodzin.

Informacje